UtusanDaily

Friday 17 January 2014

Kekasih pernah kena liwat

Saya mempunyai kekasih yang mengakui pernah bergelumang sebagai homoseksual ketika zaman sekolah. Katanya, disebabkan pernah menjadi mangsa liwat, dia terpengaruh dengan cara hidup kotor.

Dia membuat pengakuan kerana tidak mahu berahsia mengenai sejarah silamnya. Dia tidak pasti dengan perasaan cintanya terhadap saya, menyebabkan dia berterus-terang.

Saya terkejut, sedih serta kecewa kerana sejarah silam begitu. Saya tidak pasti boleh menerima kisah lalu si dia. Saya tiba-tiba rasa jijik dan sukar terima hakikat.

Dia terima sebarang keputusan saya dan berkata dia insaf serta kesal kerana membiarkan perlakuan senior ketika itu. Dia bimbang akan dipukul serta terus dibuli kalau tidak melayan nafsu songsang seniornya.


EMMA
Subang Jaya, Selangor

Jujur menunjukkan si dia ikhlas mengasihi saudari. Bayangkan situasi saudari berada di tempatnya, adakah saudari boleh bersikap jujur dan sanggup berterus terang?

Nyata dia bertaubat dan berbanding berasa jijik mahupun memarahinya, adalah lebih baik saudari memberi sokongan moral.

Jangan terus menghukum, malah mencerca kesilapan dilakukannya disebabkan dia bermula sebagai mangsa. Dia sudah mengaku pernah menjadi mangsa liwat dan daripada segi psikologinya, dia didera.

Beri ruang padanya serta tenangkan diri saudari supaya dapat menimbang dengan wajar mengenai status hubungan saudari dengannya.

Dang Setia bimbang saudari terikut-ikut dengan perasaan marah mahupun kecewa, menyebabkan saudari membuat keputusan kecewa.

Selain itu, elak meletakkan status dan ‘nilai diri’ si dia hanya kerana kesilapan lalu. Kadangkala mereka yang pernah terjerumus dalam maksiat dan bertaubat jauh lebih baik daripada orang yang menilai mereka.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive