UtusanDaily

Monday 13 January 2014

5 ramalan siber 2014

oleh Afiq Hanif

Syarikat keselamatan ‘online’, Fortinet mendedahkan ramalan keselamatan siber yang dilaporkan dalam Fortiguard Lab 2014 merangkumi lima aspek utama tahun ini. Antara yang mencuri tumpuan termasuk penularan ‘malware’ dalam Android yang mula diterima dalam industri lebih meluas.

Oleh kerana jualan telefon bimbit mungkin mendatar pada tahun akan datang, pemba­ngun Android mula mencari pasaran baru untuk sistem operasi Google seperti tablet, konsol permainan mudah alih, peranti boleh pakai, peralatan automasi rumah dan sistem kawalan industri (ICS / SCADA).

Maka, akan muncul malware jenis baru me­nyamai ‘mobile-Stuxnet’ pada 2014 selain penjenayah siber akan tertarik ke platform penipuan khidmat pesanan ringkas (SMS) biasa.

Ia termasuk alat automasi rumah baru yang mempunyai kawalan ke atas penggunaan elektrik seperti suhu peti sejuk dan lain-lain.


Selain itu, perang terhadap laman perkongsian seperti Megaupload akan mengakibatkan peningkatan serangan balas daripada ‘Anonymous’ yang mula kelihatan.


Tahun 2014 juga menjadi cabaran kepada vendor keselamatan rangkaian yang dipaksa untuk menjadi lebih telus.

Ini dibuktikan dengan arahan Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan di Amerika Syarikat yang mengenakan penalti kepada syarikat yang memasarkan teknologi pemantauan video kepada pengguna.

Satu lagi ramalan me­ngejutkan termasuk peningkatan serangan menyasarkan kepada perisian Windows XP apabila Microsoft menamatkan sokongan kepada Windows XP pada 8 April 2014.

Ini sekali gus bermakna kelemahan yang baru ditemui tidak akan diperbaiki menyebabkan sistem di seluruh dunia terdedah kepada serangan.

Sistem biometrik yang mula diperkenalkan kepada pengguna biasa seperti diumumkan Apple melalui iPhone 5S akan menjadi ‘daya penarik’ kepada penggodam untuk cuba memecahkan kod keselamatan.

Hal itu bakal mengakibatkan kepentingan dua faktor pengesahan keselamatan akan mula diambil kira yang mana faktor tunggal kata laluan log masuk semakin berkembang.

Fortinet meramalkan pengguna akan melihat pertambahan syarikat mudah alih yang memasukkan faktor pengesahan kedua dalam peranti mereka.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive