Ilustrasi: Gayour
SEORANG kawan bercerita mengenai keterujaan anaknya
terhadap iklan-iklan di televisyen. Anak lelakinya itu baharu umur
setahun 11 bulan, tapi sangat terpesona pada iklan terutama yang ada
kanak-kanak dan bayi.
Matanya akan terpaku ke kaca tv, ada ketika dia senyum dan ajuk apa
yang diucap dalam iklan. Mamanya panggil pun dia buat tak tahu.
Begitulah besarnya pengaruh iklan kepada kita yang juga pengguna kepada apa yang diiklankan tersebut.
Bukan saja anak kecil, bapak-bapak, ibu-ibu, kakak-kakak, makcik-makcik
tidak akan menafikan bahawa iklan telah berjaya 'memujuk' mereka untuk
melihat, merasa, mencuba dan akhirnya memiliki (membeli) sesuatu yang
diiklankan itu.
Itulah fungsi periklanan, ia bertujuan mendorong pengguna untuk membeli sesuatu barangan atau menggunakan sesuatu perkhidmatan.
Namun, harus diingat dalam proses periklanan ini tidak semua produk
yang ditawarkan sama seperti diiklankan kerana tujuan pemujukan melalui
iklan hanyalah untuk melariskan jualan semata-mata.
Bagaimanapun, pengguna yang obses tidak akan teragak-agak atau berfikir
panjang untuk mendapatkan sesuatu barangan sebaik melihat, mendengar
atau membaca iklan.
Ya! siapa yang tidak mahu ramping, siapa mahu menolak berkulit mulus,
gebu dan putih? Dan siapa mahu tolak tuah menang RM ribu-riban?
Si obses iklan seperti ini tidak perlu masa lama untuk menjadi
'mangsa', dan kerana kedangkalan fikir itu jugalah mereka akhirnya
kecewa.
Yang mahu putih tak putih-putih, yang kepingin kurus tak kempis-kempis,
dan lebih malang duit pelaburan tak beranak-anak, tukang iklan
menghilang, duit pun melayang.
WOW bawakan isu obses iklan ini untuk dijadikan panduan kita bersama,
terutama golongan Hawa yang sering dikaitkan dengan keadaan ini.
Kes 1: (Sinar Harian: 23 Ogos 2013)
Dipukau pasangan Arab
REMBAU - Seorang peniaga mengalami kerugian lebih RM300 selepas dipukau
oleh pasangan Arab di premis perniagaannya di Pekan Kota, di sini.
Dalam kejadian kira-kira 6.50 petang itu, mangsa, Chew Yin, 39, berada
seorang diri di dalam kedai dan didatangi pasangan Arab yang menaiki
sebuah kereta jenis Toyota Camry, ingin membeli air minuman di kedainya.
Suami mangsa, Tee Ah Beng, 50, berkata, isterinya itu pada mulanya
menyedari pasangan Arab berkenaan membelek-belek air dan makanan di
dalam kedai, namun mula tidak sedarkan diri selepas salah seorang
pasangan berkenaan menyerahkan RM4 dan berbual dengannya.
“Bermula dari situ, isteri saya dipukau dan apabila sedar, wang tunai jualan berjumlah lebih RM300 sudah lesap," katanya.
Pasangan Arab ini hanya mengambil wang sahaja dan imej mereka berjaya
dirakam melalui kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di kedai.
Kes 2: (Sinar Harian: 23 Mei 2013)
Guru jadi mangsa samseng gores dan menang
IPOH - Seorang guru warga Britain bukan sahaja kerugian hampir RM3,000,
malah mangsa turut cedera akibat dikasari ahli sindiket gores dan
menang ketika cuba untuk mendapatkan kembali wangnya.
Dalam kejadian kira-kira jam 4.45 petang Isnin, mangsa, Elizaberth
Morag, 42, dihampiri sekumpulan dua wanita dan dua lelaki di kawasan
letak kenderaan sebuah pasar raya di Medan Ipoh, yang kemudiannya
memujuknya menyertai pertandingan gores dan menang dengan menjanjikan
hadiah lumayan.
“Saya memang tak yakin dengan peraduan seperti ini, tetapi ketika
menolak, mereka memaksa saya membuka salah satu kad yang menyatakan
kononnya saya memenangi tilam mewah,” katanya.
Kumpulan berkenaan kemudiannya mengarahkan mangsa ke pejabat sindiket
berkenaan untuk menebus hadiah sebelum diarah membayar RM6,500 sebagai
tebusan mendapatkan hadiah yang ditawarkan.
“Ketika itulah saya bertegas dan meminta wang dikembalikan, namun
mereka memukul dan menumbuk sebelum menghalau saya keluar,” katanya.
Akibat kejadian itu, mangsa mengalami kecederaan di bawah telinga.
Kes 3: (Sinar Harian : 8 Julai 2013)
Taktik penipuan guna telefon
KUALA LUMPUR - Kerani yang hanya mahu dikenali sebagai Dahlia berkata,
dia nyaris menjadi mangsa penipuan menggunakan telefon kira-kira tiga
tahun lalu.
Menurutnya, ketika itu dia baharu bangun tidur sebelum melihat terdapat
satu khidmat pesanan ringkas (SMS) yang menyatakan dia memenangi hadiah
cabutan bertuah iaitu iPad dan wang tunai RM500,000.
Katanya, SMS sama turut menyebut meminta tuntutan dibuat segera dalam
tempoh seminggu dan terdapat beberapa nombor telefon untuk dihubungi.
Bagaimanapun, Dahlia nekad untuk menghubungi nombor yang tertera dalam SMS bagi mengetahui siapa pengirimnya.
“Saya berpura-pura setuju untuk membuat tuntutan terbabit dan
bertanyakan sebab kenapa saya diberikan hadiah serta wang tersebut.
“Lelaki itu hanya berkata pemilihan dibuat secara rambang dan nombor
telefon saya yang terpilih, maka saya layak menerima wang serta hadiah
tersebut,” katanya.
Katanya, lelaki itu mula berdolak-dalik, sebelum memintanya memasukkan
sejumlah wang ke satu akaun bank, kononnya bayaran untuk cukai dan
insurans bagi menuntut hadiah terbabit.
Keesokan harinya, beliau berkata lelaki terbabit menghubunginya dan
bertanyakan sama ada sudah memasukkan duit ke dalam akaun yang
diberikan.
“Saya mula rasa syak bahawa lelaki itu menipu dan mungkin kegiatan dilakukan didalangi sindiket tertentu," katanya.
Kes 4: (Sinar Harian: 12 Januari 2013)
Niaga online: Indah khabar dari rupa
KULIM - Pengerusi Persatuan Pengguna Kulim, Mohd Zailan Hashim berkata,
sehingga kini beberapa kes penipuan berniaga online dilaporkan di mana
ia melibatkan orang perseorangan dan syarikat tertentu.
“Sehingga kini beberapa kes penipuan dilaporkan di mana setelah pembeli
membuat pembayaran terhadap sesuatu barangan, nama mereka dikeluarkan
daripada senarai rakan. Ini mengakibatkan pembeli gagal menghubungi atau
bertanya tentang barang yang dipesan daripada si penjual.
“Selain itu barangan seperti kasut sukan berjenama dijual dengan harga
RM110 termasuk wang penghantaran sebenarnya satu penipuan. Ia kerana
kasut yang dijual itu dibeli dari negara jiran dengan harga RM33
berbanding harga pasaran jenama sama yang asli RM168. Peniaga internet
akan memperoleh keuntungan tiga kali ganda dari barangan yang
dijualnya,” katanya.
Seorang juruteknik, Rushdan Yaakub berkata, dia pernah membeli baju
melalui internet tetapi corak dan warna baju diterimanya tidak sama
sepertimana dipesan.
“Saya memaklumkan kepada penjual terlibat dan dia mengarahkan saya
mengembalikan baju itu agar dia dapat menggantikannya dengan yang
baharu.
“Bagaimanapun sehingga hari ini sudah tiga bulan baju yang saya tempah itu masih belum saya peroleh,” katanya. [SH]