SYAHIDATUL AKMAL DUNYA
MALAYSIA adalah negara majmuk terdiri daripada
pelbagai bangsa, agama dan budaya. Masyarakat Melayu beragama Islam
mempunyai komposisi bilangan penduduk yang tinggi berbanding
bangsa-bangsa lain di Malaysia.
Sudah pasti segala perilaku, tindakan, pakaian dan pelbagai lagi
tertakluk kepada hukum-hukum Islam yang begitu unik dan bersifat
universal.
Boleh @ tidak
Pendakwah, Dr Mohd Faisol Ibrahim berkata, dalam soal pakaian sebagai
contoh, kita lihat ramai masyarakat Islam khususnya remaja dan dewasa
mahupun golongan sedang meningkat tua memakai pakaian yang berasaskan
fesyen yang diminati.
Ada yang memakai pakaian yang mempunyai gambar tumbuhan, kereta lumba,
wanita, tengkorak, kartun, logo dan nama pasukan kelab bola sepak dan
pelbagai lagi.
Pakaian yang mereka pakai kadang-kadang digunakan mendirikan solat sama ada di masjid, surau dan sebagainya.
"Secara umumnya pakaian yang haram digunakan untuk solat dapat dibahagikan kepada dua.
Pertama pakaian bernajis dan pakaian yang dirampas. Kedua, pakaian
lelaki yang diperbuat daripada sutera, pakaian bersulam emas, dipakai
Islam.
Ini adalah bersandarkan kepada sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud:
"Diharamkan pakaian sutera dan emas bagi kaum lelaki umatku tetapi tidak
diharamkan untuk kaum wanitanya."
"Walaupun begitu dalam soal pemakaian baju atau seluar dan seumpamanya
yang mempunyai lakaran tertentu ketika menunaikan solat, ia
dikategorikan kepada tiga:-
Pertama; memakai pakaian yang mempunyai gambar makhluk tidak bernyawa
seperti kereta F1, motosikal berkuasa besar, kapal terbang, rumah,
pokok, laut, bunga, dan sebagainya lagi adalah harus dan tidak menjadi
satu kesalahan.
Kedua; memakai pakaian yang mempunyai gambar makhluk yang bernyawa
seperti singa, harimau, burung, kartun, tengkorak, kumpulan rock heavy
mental, gambar ahli politik dan sebagainya lagi.
Ketiga; memakai pakaian yang mempunyai gambar dilarang Islam seperti
wanita tidak menutup aurat, berunsur seks, bogel, gambar yang mengajak
manusia ke arah suka kepada hiburan dunia semata-mata dan sebagainya
lagi," katanya kepada Rehal.
Peduli dengan gambar
Justeru itu dalam soal berpakaian dalam solat ini perlu diberi
perhatian memandangkan ramai yang tidak peduli perihal gambar yang ada
di baju atau pakaian mereka dengan alasan yang penting adalah mendirikan
solat.
Pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) ini juga menjelaskan,
sebenarnya solat ini perlu dilaksanakan secara berkualiti dan penuh
dengan kekhusyukan kepada ALLAH.
Cuba elakkan perkara yang boleh menjejaskan kualiti solat kita
kepadaNya. Abu Talhah meriwayatkan bahawa mendengar Rasulullah SAW
bersabda maksudnya: "Malaikat tidak akan memasuki rumah yang terdapat di
dalamnya anjing dan gambar".
"Begitu juga dengan peristiwa di zaman Rasulullah SAW di mana Aisyah
mempunyai sehelai tabir nipis yang digunakan untuk menutupi satu penjuru
di rumahnya.
Rasulullah SAW mengarahkan Aisyah agar buangkan tabir tersebut kerana
gambarnya sering terbayang (mengganggu) dalam solat Rasulullah SAW.
"Ini memberi penjelasan sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam
khususnya berkaitan dengan proses solat maka janganlah kita
sewenang-wenang membeli dan pakai ketika solat.
Selain itu pakaian yang mempunyai gambar-gambar yang boleh mengganggu
kekhusyukan dan perhatian orang lain ketika solat juga perlu dielakkan,"
katanya.
Menurutnya, pakaian yang paling sesuai ketika solat ialah pakaian yang menutup aurat sama ada lelaki atau perempuan.
Firman ALLAH yang bermaksud: "...pakailah pakaian kamu yang indah
berhias pada setiap kali kamu ke tempat ibadah (atau mengerjakan
solat)..." (Surah al-A’raf: 31)
Tutup aurat
Bagi masyarakat Islam di Malaysia kebanyakan mereka memakai baju
Melayu. Ini tidak menjadi kesalahan asalkan ia menutup aurat. Begitu
juga jika seseorang itu memakai pakaian berbunga ketika solat maka ia
diharuskan dan tidak menjadi kesalahan.
Dalam erti kata lain seseorang boleh menunaikan solat dengan memakai
pakaian yang sangat cantik setiap kali hendak menghadap ALLAH dalam
solat.
Janganlah kita hanya mengamalkan memakai pakaian yang cantik dan mahal
ketika ke tempat kerja, kenduri dan hari raya sahaja tetapi ketika kita
sedang menghadap ALLAH yang menciptakan kita dalam solat lima waktu
sehari semalam, kita hanya memakai pakaian yang murah, berbaju singlet,
berkain pelekat sahaja tanpa baju dan sebagainya lagi. Janganlah kita
mempunyai sifat bakhil
dalam perkara yang berkaitan dengan solat.
Aurat bagi seorang lelaki ialah di bawah pusat hingga di bawah lutut.
Semua imam mazhab mensyaratkan menutup aurat supaya solat menjadi sah.
Dalam erti kata lain seseorang lelaki yang memakai pakaian yang
menutupi anggota badannya bermula di bawah pusat hingga di bawah lutut
maka ia dibolehkan untuk bersolat.
Solat dengan hanya memakai seluar (di bawah pusat hingga di bawah
lutut) tanpa baju tetapi masih lagi dalam batas aurat bagi seseorang
lelaki, maka ia dibolehkan jika seseorang itu melakukannya kerana ingin
menunjukkan rasa rendah diri dan menambahkan kekhusyukan ibadah kepada
ALLAH.
Namun perkara ini akan menjadi makruh sekiranya seseorang lelaki yang
mampu mempunyai pakaian atau pun ada pakaian yang mampu menutupi
bahagian atas badan tetapi tidak digunakan untuk bersolat sebaliknya
hanya memakai seluar atau kain pelekat sahaja maka ia dikira makruh.
Aurat seseorang Islam wajib dipelihara sama ada di dalam solat mahupun
di luar solat. Aurat bagi seseorang wanita Islam yang ingin mengerjakan
solat semestinya anggota badannya ditutupi dengan sesuatu yang tidak
menampakkan warna kulit seperti kain yang tebal.
Sekiranya pakaian yang menutupi anggota badannya masih boleh
menampakkan warna kulit dan pelbagai lagi seperti memakai telekung yang
jarang serta nipis, maka hukumnya tidak harus memakai telekung tersebut
kerana hakikat penutupan yang sebenarnya tidak terlaksana dengan cara
pakaian tersebut.
Maka telekung yang nipis itu perlu dia gantikan dengan kain telekung tebal yang mampu melindungi anggota badan dari ternampak.
Ini kerana salah satu syarat penutup aurat ialah wajib menutup aurat
dengan kain yang tebal atau kulit atau kertas yang boleh menyembunyikan
warna kulit dan yang tidak menjelaskan sifatnya.
Jika kain nipis atau jarang boleh menampakkan apa yang di bawahnya atau
membayangkan warna kulitnya seperti cerah atau kemerah-merahan, maka
tidak sah solat dengannya kerana tidak mencapai tujuan menutup aurat.
Kesimpulannya, walaupun kain telekung yang diperbuat daripada kain
tebal atau kain licin, kain telekung berwarna hitam putih dan
berwarna-warni serta berbunga-bunga boleh digunakan untuk bersolat,
elakkan sifat riak dan takabbur dengan kain telekung yang kita miliki
kerana kadang-kadang dengan sifat riak dan takabbur yang kita miliki ini
akan menjejaskan kualiti ibadah solat kita kepada ALLAH.
No comments:
Post a Comment