UtusanDaily

Saturday 26 March 2016

IGP engkar akan arahan Mahkamah yang memerintahkan beliau memohon maaf dalam kes Aminulrasyid

Ketua Polis Negara, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar enggan memohon maaf atau meletakkan jawatan selepas Mahkamah Tinggi Shah Alam mendapati beliau bersalah kerana kemungkiran awam berhubung kematian remaja, Aminulrasyid Amzah yang ditembak oleh anggota polis, Koperal Jenain Subi enam tahun lalu.

"Mohon maaf?

“Pasal apa pulak saya nak mohon maaf? Saya tidak akan mohon maaf,” katanya ketika ditanya sama ada beliau akan memohon maaf kepada Aminulrasyid keluarga.

Ketika diminta mengulas kenyataan Lawyers for Liberty, Eric Paulsen yang mahu beliau meletakkan jawatannya, Khalid tidak bersetuju.

“Bukan dia saya punya tauke,” katanya.

Semalam, Mahkamah Tinggi Shah Alam memutuskan Khalid, yang ketika itu adalah Ketua Polis Selangor yang dinamakan antara defendan itu, membayar ganti rugi berjumlah hampir RM414,800 kepada keluarga Aminulrasyid.

Mahkamah juga membenarkan tuntutan pihak keluarga terhadap Khalid sebanyak RM100,000 atas dakwaan memberikan kenyataan yang seolah-olah cuba menyembunyikan tindakan pegawai bawahannya.

Khalid pada sidang akhbar hari ini enggan mengulas mengenai sama ada atau tidak beliau akan merayu, tetapi berkata bahawa keputusan akan dibuat oleh Jabatan Peguam Negara.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive