UtusanDaily

Sunday 20 March 2016

Benarkah Isa Samad, Isteri dan Anak Kumpul Harta Dengan Hancurkan FELDA?

Laki bini ni perlu dinyahkan dari felda kalau nak selamatkan ratusan ribu peneroka felda

Dah dua kali Najibuntuya tukar kepimpinan FELDA. Datuk Dzulkifli Abd Wahab dan Datuk Faizoull Ahmad telah diberhentikan tugas sebagai Pengurus Besar FELDA. Tapi Felda makin teruk. FGV terus menjunam.

Semua orang hendak ditukarkan, diberhentikan kerja dan dipersalahkan tetapi Isa Samad, isterinya Bibi Sharliza dan anaknya, yang berfoya-foya dengan wang keringat dan susah payah peneroka FELDA di seluruh negara, tetap kekal di dalam pengurusan FELDA.

Bukan rahsia lagi bagaimana Bibi Sharliza menggunakan FELDA sebagai tempat untuk dia buat duit dan bela kroni. Untuk mengimbangi nafsu isterinya dan bagi mengurangkan pula rengekan daripada anak-anaknya, Isa Samad melantik salah seorang anaknya ke dalam pentadbiran FELDA yang menjaga marketing dan promosi.

Atas kertas memang macam tu la.

Tapi pada 7 Mac 2015, Isa Samad yang sudah mulai gentar apabila rahsia terdedah, mula mengugut Najibuntuya apabila SPRM memanggil anaknya untuk merakamkan percakapan berhubung pembelian hotel mewah bernilai ratusan juta ringgit di London.

Siasatan SPRM ke atas anaknya, membuka laluan kepada Isa Samad untuk berbaik-baik dengan Mahathir si tua Firaun itu bagi memberikan tekanan kepada Najibuntuya.

Kita singkap balik, sebelum penyenaraian FGV, Boston Consulting Group (BCG) telah menjalankan kajian ke atas kakitangan pengurusan FGVH pada Jun 2012. Hasil kajian merumuskan:

(1) 65% kakitangan pengurusan FGVH percaya IPO yang dicadangkan akan gagal sepenuhnya.

(2) 55% pula melihat FGVH tidak bersedia untuk pelan penyenaraian di KLCI.

(3) Hanya 20% pengurusan Tertinggi FGVH menyokong penyenaraian ini.

Siapa pengurusan tertinggi FGVH yang kuat menyokong penyenaraian tersebut?

Mereka adalah golongan yang diketuai oleh Bibi Sharliza dan terpaksa dipersetujui oleh Isa Samad kerana kes sayang bini punya fasal.

Isa Samad telah menjadikan FELDA dan FGVH sebagai harta pusaka peninggalan nenek moyang mereka. Dengan meletakkan pelbagai kroni sepertimana yang Bibi Sharliza lakukan dengan memasukkan semua kroni dan ahli keluarga dalam FELDA dan FGVH.

Terbaru, Isa Samad sendiri mengaku tentang usaha FELDA mahu meminjam duit KWSP berjumlah RM6 bilion. Di sebalik cerita tentang FELDA untung RM1 bilion, sekarang mahu pinjam pula?

Pada masa yang sama, saham FGV merudum di bursa sehinggakan FGV dikeluarkan dari senarai top 30 kaunter. Sekarang pula urusniaga sahamnya telah digantung.

FELDA mengalami kerugian beratus juta ringgit melibatkan pelaburan dalam syarikat Felda Iffco Sdn. Bhd, Twin Rivers Technologies US, TRT-ETGO Canada, Felda Global Ventures Middle Easet dan Felda Global Ventures Arabia.

Beberapa pendedahan melibatkan Isa Samad, Bibi Sharliza, anak lelakinya dan kroni-kroni Isa Samad sudah mulai didedahkan di beberapa tempat.

Tembelang Isa Samad sudah tidak dapat disembunyikan lagi. Niat Isa Samad dan Bibi Sharliza untuk menjahanamkan FELDA bagi tujuan kekayaan peribadi mereka, sudah terbuka luas.

Najibuntuya tidak punya pilihan lain, kecuali melakukan rombakan besar ke atas FELDA dan FGVH dengan membuang kesemua anasir Isa Samad-Bibi Sharliza di dalam syarikat tersebut.

Kalau tidak, sejarah FELDA akan mencatatkan, arwah bapanya wujudkan FELDA, si anak pula musnahkan FELDA semata-mata hendak jaga Isa Samad laki bini.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive