UtusanDaily

Monday 25 August 2014

[GEMPAR] Pramugari MAS terpaksa memakai rambut palsu untuk menutup aurat rambut mereka

TAHUKAH ANDA ADA PRAMUGARI MAS YANG PAKAI 'WIG' ATAU RAMBUT PALSU MASA BERTUGAS KERANA MEREKA BERTUDUNG?

SAYA cukup terkesan apabila melihat potret salah seorang mangsa yang terbunuh iaitu pramugari MH17 yang bertudung ketika di luar waktu kerjanya. Mungkinkah arwah memang bertudung, Wallahualam. Saya percaya ramai kabin krew mmg hendak berhijab tapi disebabkan tuntutan kerja, mereka terpaksa 'melepaskan' niat tersebut. 

Baik, kita tak payah berdebat sgt tentang hal ini, arwah pun dah disemadikan. Cuma alangkah baik dan mulianya jika MAS mula memperkenalkan pakaian yang lebih 'patuh Syariah' kepada anak kapalnya. Sudah banyak airlines company di luar sana yang menukar pakaian cabin crew mereka dan ternyata ia tidak menganggu sales syarikat masing-masing. 

Percayalah, pakaian sendat dan seksi tak mungkin jadi faktor memikat orang memilih penerbangan mereka. Dari sudut kebersihan pun, pemakaian hijab atau topi sebenarnya lebih baik kerana ia boleh mengelakkan helaian rambut daripada memasuki makanan. Itu hanya satu contoh. 

Saya bukan orang agama, tapi saya rasa setiap benda yang berlaku menuntut satu kajian yang holistik, jangan hanya lihat dari segi organisasi saja, perlu lihat juga dari sudut 'orang-orangnya'. Maaf, no offence.


Pramugari & Pramugara penerbangan di Thailand yang beragama Islam

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive