UtusanDaily

Wednesday 11 December 2013

Prihatin! Selebriti bantu mangsa banjir

OLEH: WARTAWAN SINAR HARIAN
Tarikh: December 11, 2013

BANJIR yang melanda wilayah Pantai Timur dan Johor masih lagi belum pulih sepenuhnya. Malah, Jabatan Meteorologi Malaysia kelmarin meramalkan angin kencang dan laut bergelora di perairan Pahang dan Johor Timur akan berlarutan sehingga 16 Disember ini.

Daerah Kuantan juga mencatat jumlah mangsa banjir tertinggi iaitu lebih 27,700 mangsa di 35 pusat pemindahan. Simpati dengan keadaan yang menimpa penduduk di negeri kelahirannya, penyanyi tersohor negara, Datuk Siti Nurhaliza, antara selebriti yang turun padang bagi menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir di Pahang.

Tampil menyampaikan sumbangan di Sekolah Menengah Gudang Rasau dan Sekolah Kebangsaan Pandan, Siti juga merancang untuk ke negeri lain yang dilanda banjir. Selain Siti, beberapa selebriti juga turut serta menyalurkan bantuan kepada mereka yang kurang bernasib baik.

Antaranya ialah pelakon cantik, Fouziah Gous bersama suami tersayang, Zhafran Yusof. Menurut pelakon drama, Dendam Sarakit, ini, dia dan suami bakal berangkat ke Pantai Timur pada 21 Disember ini.

"Alhamdulillah, terima kasih kepada yang memberi. Semoga Allah SWT memberi rezeki yang lebih besar kepada mereka.

"Sehingga kini, kami masih membuka peluang kepada sesiapa yang ingin menderma. Mereka boleh memberi sumbangan itu melalui akaun bank CIMB, 12240036440524, atas nama suami saya, Md Zhafran bin Md Yusof.

"Kami memerlukan wang tunai untuk membeli barang-barang keperluan sekolah, masjid dan mereka yang berpindah masuk walaupun seringgit," katanya menerusi akaun Twitter miliknya. Sebelum ini, Zhafran telah pun terlibat dalam misi bantuan banjir sejak seminggu yang lalu dan turut menghantar bantuan.

Emma Maembong rayu bantuan

Walaupun masih sibuk di lokasi penggambaran, namun ia tidak menghalang niat suci anak kelahiran Che Siti Wan Kembang ini, untuk terus menghulurkan bantuan.

Menerusi laman Instagram miliknya, Emma Maembong, sempat memuat naik gambar puluhan kotak berisi barangan bantuan untuk disalurkan kepada mangsa banjir.

"Terima kasih banyak-banyak bagi mereka yang sudi menghulurkan bantuan. Saya sangat terharu melihat komitmen yang diberikan, malah ada yang sanggup datang dari jauh untuk hantar bantuan ini.

"Insya-ALLAH, murah rezeki mereka ini. Bantuan yang diberikan masih berjalan, lepas satu, satu kereta yang sampai depan rumah.

"Alhamdulillah sangat terharu dan kami sekeluarga sangat seronok melihat sumbangan itu," katanya yang mengakui akaun bank, Maybank miliknya telah disekat kerana terlalu banyak transaksi.

Tambah Emma, bagi mereka yang mahu menghulurkan bantuan, ia boleh disalurkan ke akaun bank, Maybank, atas nama kakaknya, Norhashimah Jaafar (164089757094).

"Jangan risau, satu sen pun kami adik beradik tak ambil. Ini adalah peluang untuk anda semua mendapat pahala.

"Langit bukan sentiasa cerah dan kita pun tak tahu bila hari kita pula. Takkan miskin orang yang bersedekah. Saya sangat-sangat merayu agar anda semua tampil membantu.

"Saya juga berharap agar keadaan di lokasi banjir itu akan pulih seperti sedia kala, Amin...," katanya.

Aaron, Hanez atur strategi

Pelakon kacak, Aaron Aziz juga turut melancarkan kutipan derma kilat di Melaka, menerusi kelab peminatnya, Aaronators. Pada 10 Disember (semalam), bertempat di pusat membeli belah, Giant Kota Damansara, jam 8 malam, Aaron bersama kelab peminatnya menganjurkan 'Projek Banjir Aaronators'.

"Melalui program ini, kita akan membeli keperluan asas. Satu troli untuk empat orang dan belilah mengikut kemampuan.

"Apa yang penting adalah nawaitu. Sesiapa yang terlepas peluang ini, mereka boleh menderma melalui Maybank, 1515 3911 7593, atas nama, Nur Farhana Binti Abdullah.

"Wang itu akan digunakan untuk membeli keperluan seperti ubat dan lampin pakai buang. Selain itu, kami juga turut menerima derma barang terpakai," katanya.

Sementara itu, duta kepada produk kecantikan dan pemutihan, Aurawhite, juga tidak melepaskan peluang untuk turun padang.

Menurut Hanez Suraya menerusi Twitternya, Aurawhite juga turut menghulurkan bantuan kepada mangsa banjir di Pahang. Beberapa hari lalu, Hanez bersama Aurawhite telah bertolak ke Kemaman dan Kuantan untuk menghulurkan bantuan.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive