UtusanDaily

Friday 13 September 2013

Antara NAKAL Vs JAHAT..!!!

Nakal VS Jahat

>> September 12, 2013

 
Bila orang tak kenal kita maka orang akan ada banyak persepsi pasal diri kita. Biasalah tu. Ada yang baik, ada yang buruk.

Aku rasa ramai yang tak kenal aku. Sebab tu diorang boleh panggil aku ni ustaz. Ada yang tanya aku belajar kat sekolah agama mana dan ada juga yang tanya aku sedang belajar subjek islam apa.

Padahal korang tak tak tahu yang aku ni tak pernah masuk sekolah agama dan tak pernah ambik subjek agama. Aku cuma seorang budak STAR. Sekolah semua lelaki (all boys) yang terletak dekat tengah-tengah bandar Ipoh.

Kat sekolah, aku tak pernah langsung terlibat dengan kepimpinan badan agama. Kalau korang nak tahu, setiap sekolah agama ni ada badan pelajar islam. Kalau sekolah aku, dia panggil BPI. Kalau SBP lain, diorang guna nama BADAR. Tapi fungsinya sama, iaitu untuk menganjurkan program-program keagamaan dan untuk terlibat secara aktif di dalam pengurusan surau sekolah.

Aku dulu budak jahat. Aku rasa, aku pernah cerita dalam entry-entry aku yang sudah lepas. Tapi aku tak keberatan untuk ceritakannya semula sebab bila aku ceritakan sejarah hidup aku, membuatkan aku rasa bersyukur sangat-sangat kepada Allah sebab Allah berikan aku hidayah di usia muda.

Kalau korang belek Sahih Muslim, ada hadis yang diriwayatkan oleh Muawiyah bin Abu Sufian r.a, pasal satu kumpulan sahabat yang sedang membuat halaqah. Mereka duduk-duduk, tak buat apa-apa, hanya bersembang. Tetapi apa yang mereka sembangkan?

Mereka bersembang tentang masa silam mereka, iaitu masa mereka belum masuk islam, dan mereka bersyukur atas hidayah Allah. Lalu, malaikat Jibril memberitahu kepada Rasulullah S.A.W bahawa ketika mereka sedang bermuhasabah itu, Allah pula sedang berbangga-bangga tentang mereka itu kepada penduduk di langit.

Aku tak nak cerita satu per satu kejahatan aku, sebab aku tak rasa aku jahat. Aku tak pernah rogol orang. Tak pernah bunuh orang. Tak pernah juga tinggal sembahyang dan tak qada' semula sembahyang yang aku tinggal tu.

Aku cuma, nakal dan tidak baik.

Lebih kurang dua minggu lepas, aku ada ikut kawan-kawan aku, bekas pelajar STAR juga (batch mate aku). Kitaorang buat reunion sambil menziarahi atau memenuhi jemputan kahwin seorang kawan kami yang merupakan orang kedua dalam batch kami yang sudah bernikah.

Batch aku ada 146 orang. Tapi seorang sudah meninggal dunia setahun selepas kami keluar dari STAR.

Bila dah lama sangat tak berjumpa, aku pun bersembang kencang jugalah dengan member-member aku ni. Sebab dah terlalu kencang dan berapi, tiba-tiba ada seorang kawan aku cakap kat seorang lagi, "Kita ni nakal je, tapi tak jahat".

Apa tu nakal dan apa tu jahat? Yang aku faham, nakal tu macam main bola pakai seluar pendek, keluar fly untuk main DOTA malam-malam buta, ponteng prep, sembahyang dekat dalam dorm je, dan seumpamanya.

Manakala jahat pula ialah bila dah mencuri duit orang, belasah budak, berzina, dan seumpamanya.

Di akhir zaman ni, kita tak boleh expect yang orang ramai akan jadi baik macam sahabat Nabi. Maksud aku, orang ramai tu ialah anggota masyarakat. Aku tak nafikan bahawa dalam kalangan kita, memang ada orang yang baik. Dan orang yang baik-baik ini pun sebenarnya ramai. Tapi aku sedang bercakap tentang penduduk Malaysia secara keseluruhannya.

Sebab itulah dalam agama ni, ada hukum hudud.

Hudud ni maksudnya had. Kalau kita naik highway, kita ada speed limit. Kalau kita handle machine, kita ada operating limit. Kalau kita operate syarikat kapal terbang pula, kita ada flying hour limit.

Macam tulah hidup ini. Kita memang akan melakukan kesalahan. Tapi kesalahan apa yang diizinkan dan kesalahan apa yang tak diizinkan, itulah yang dipanggil sebagai limit ataupun hudud.

Aku ambil satu contoh.

Berzina.

Berkawan dengan perempuan, masih permissible. Tapi bila berkawan tanpa menjaga tatatertib seperti bersikap terlalu open book, itu dah jadi kesalahan. Walaupun salah dan dikira berdosa, tapi kesalahan ini belum sampai kepada had.

Limit yang dimaksudkan ialah berzina, iaitu bila berlaku hubungan seks di luar pernikahan. Bila itu berlaku, maka pelakunya telah melakukan dosa yang sangat besar dan dahsyat.

Itulah maksud aku dengan nakal dan jahat.

Orang nakal, dia buatlah apa-apapun, tapi at the end, dia masih takut untuk melakukan dosa besar.

Contoh lain, pakai seluar pendek. Walaupun ada yang masih tak menutup aurat, tapi solat jangan ditinggal.

Kawan aku pernah cerita, masa dia baru balik dari surau, ada seorang awek tegur dia.

"Saya nak tanya. Saya ni free-hair. Ada orang kata Allah tak terima sembanyang orang yang free-hair ni. Betul ke?"

Jawab kawan aku, "Tak pakai tudung ni satu kesalahan dan meninggalkan solat pula ialah satu kesalahan yang lain pula. Benda ni tak ada kena mengena sebab bila kita tak pakai tudung, kita cuma dosa tak pakai tudung dan kalau kita tak solat pula, kita cuma dosa sebab tak solat. Cuma kita haraplah bila kita jaga solat kita, Allah beri kita kekuatan untuk kita menutup aurat kita".

Dalam hidup ni, kita mesti mau selalu ingat bahawa kita ada hubungan dua hala, iaitu hubungan kita dengan Allah dan hubungan kita sesama makhluk. Kita ada dosa kepada Allah dan kita juga ada dosa kepada makhluk. Kita juga ada ibadah kepada Allah, kita juga ada ibadah dalam bentuk sesama makhluk.

Contohnya, kita berzikir, dan kita ada menolong orang.

Berzikir ialah ibadah kepada Allah, manakala menolong orang pula ialah ibadah dalam bentuk sesama makhluk.

Kita juga ada dosa meninggalkan solat, dengan dosa mengumpat.

Meninggalkan solat ialah dosa kita kepada Allah, manakalah mengumpat pula ialah dosa kita kepada orang.

Bila buat dosa kepada Allah, nak bertaubat tu senang sebab Allah Maha Menerima Taubat. Tengah atas motor pun, kalau ada rasa menyesal dan mahu bertaubat, Allah sudah maafkan kita. Tengah minum arak, belum sempat buang botol arak pun, Allah akan terima taubat kita kalau kita minta ampun.

Tapi kalau buat salah kepada manusia, contohnya kita curi hartanya, maka itulah yang paling susah nak deal sebab kita kena mohon kemaafan daripadanyya, dan barulah Allah akan berikan kemaafanNya kepada kita.

Jadi, kesimpulan aku ialah nakal ialah dosa kita tanpa melibatkan pihak kedua, manakala jahat pula ialah dosa yang melibatkan banyak pihak.

Tapi kita perlu ingat bahawa nak jadi jahat tu mudah sangat. Lebih-lebih lagi dengan adanya Facebook. Bila ada Facebook ni, kita makin galak nak share. Antara yang kita share ialah benda yang berdosa. Contohnya, kita ada awek lalu kita post gambar kita dengan awek kita. Mulanya benda tu jadi dosa yang biasa-biasa saja, tapi ia dah jadi besar kerana kita berbangga-bangga dengan dosa kita.

Contoh lain, pakai seluar pendek. Buka aurat ni dosanya makin besar dengan bertambahnya orang yang tengok aurat kita. Kalau pakai seluar pendek, yang tengoknya cuma tiga orang, maka dosanya tak sedahsyat bila kita post gambar di facebook kita dengan 30 orang tengoknya.

Eh, post ni dah jadi panjang (tiba-tiba). Aku nak tulis benda lain sebenarnya, tapi dah tertulis benda lain. Tapi insya-Allah, aku harap mesej aku jelas, iaitu:

1- Kalau buat dosa pun, jangan sampai buat dosa besar.
2- Jangan berbangga-bangga atau menujuk-nunjuk maksiat kita kepada orang.
3- Jangan tinggal sembahyang walaupun sekali, tak kiralah atas apa sebab sekalipun!
4- Jangan rasa lega dan selamat bila sudah buat dosa. Bertaubat on the spot walaupun esok mungkin akan terbuat dosa tu lagi. Siapa tahu lepas istighfar tu Allah cabut nyawa?
5- Jangan buat dosa kepada orang sebab nanti payah nak trace balik orang tu sebab nak kena minta maaf kepada dia.

Wallahua'lam. Sekian sahaja aku merepek.
 

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive