UtusanDaily

Saturday 10 October 2015

TPP : Kerajaan berhadapan risiko disaman

TPP
KUALA LUMPUR – Kerajaan mungkin berhadapan dengan risiko disaman Amerika Syarikat sebaik sahaja rundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPP) dimuktamadkan.

Ini kerana menurut Ketua Eksekutif Operasi Majlis Tindakan Ekonomi Melayu, Mohd Rizal Jaapar masih banyak dasar negara yang berbeza dengan dasar yang ditetapkan oleh Amerika Syarikat.

"Inilah yang kita cuba sampaikan kepada semua pihak. Bila sampai masanya, kita semua perlu nyatakan penolakan kita terhadap TPP kerana dasar kita berbeza dengan mereka.

"Kita hanya ada masa tiga bulan sahaja lagi. Kita sudah tidak ada masa. Apabila kerajaan bersetuju untuk menjadi sebahagian daripada negara yang bersetuju terhadap rundingan tersebut, kerajaan tidak ada pilihan lainselain terpaksa menyesuaikan kandungan tuntutan TPP mengikut perundangan kita. Jika kita gagal, kita akan rugi dan kerajaan akan disaman," katanya dalam sidang media Majlis NGO-NGO membantah TPP di sini, hari ini.

Isnin lalu, Malaysia bersama 11 negara lain telah mencapai persetujuan dalam rundingan perdagangan bebas TPP yang akan menghapuskan sekatan dan memudahcarakan prosedur perdagangan di semua negara anggota.

Memetik sumber Reuters, perkara itu sudah dipersetujui oleh semua Menteri-Menteri Perdangan negara Pasifik yang menghadiri mesyuarat Menteri-Menteri TPP di Atlanta, Amerika Syarikat bermula Rabu lalu.

Tambahnya lagi, meskipun kerajaan sudah mempersetujui penyertaan negara dalam kumpulan TPP, pihaknya tidak akan mudah menyerah dan akan terus melakukan kempen untuk menolak rundingan perjanjian tersebut.

"Pihak kami sudah melakukan kajian terhadap TPP dalam tempoh yang agak lama, seiring dengan tempoh masa perbincangan TPP diadakan secara sulit terdahulu.

"Kami sudah drafkan 75 garis merah yang perlu diambil kira semasa kerajaan bersetuju menandatangani TPP. Kalau betul 75 garis merah ini dipenuhi, maka kita boleh benarkan dasar TPP digunapakai di negara ini," katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive