UtusanDaily

Monday 31 August 2015

Undi Tak Percaya kepada Najib – Siapa Yang akan Mengetuainya?

Ian McIntyre (The Heat Online)

  Ada satu rencana untuk mengemukakan satu undi tidak percaya di Parlimen terhadap PM Datuk Seri Najib Razak dan maklumat rencana itu sudah lama tertanam di fon bimbit para MP, kata pihak Pembangkang. Mantan naib presiden PAS dan mantan MP Salahuddin Ayub berkata semua 150 orang MP perlu dirundingkan sepenuhnya perkara ini. Namun, tidak siapa yang tahu MP mana yang akan mengepalai rencana ini. Ada yang yakin bahawa rencana ini adalah hasil cetusan idea Tengku Razaleigh Hamzah, ataupun Ku Li, mantan naib presiden Umno.

Ku Li memang terkenal sebagai satu-satunya insan yang berani mencabar mantan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk jawatan presiden pada 1987. Namun, Ku Li gagal menjatuhkan Mahathir. Baru-baru ini, Ku Li dilapurkan telah berkata bahawa para MP tidak seharusnya patuh pada peraturan parti sahaja tetapi bertindak dengan penuh jatidiri bagi pihak para pengundi mereka. Apakah ahli parlimen akur dengan cadangan itu dan mungkinkah ia menyebabkan ketidakstabilan sistem politik dalam negara? Ya, kalau diambil kira pendapat Timbalan PM Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang menganggap cadangan itu sebagai "rampasan kuasa untuk menggulingkan kerajaan yang dipilih secara demokratik".

Barisan Nasional memilikki 134 (kerusi) MP dengan Umno (88), PBB (14), MCA (7), PRS (6), MIC (4), PBS (4), SPDP (4), Upko (3), Gerakan (2), PBRS (1) dan SUPP (1).

Pihak Pembangkang DAP ada 37 MP, PKR (28), PAS (22), PSM (1) dan TERAS (1). Ada seorang MP bebas..

Untuk rnenang, pencadang dan penyokongnya memerlukan hanya lebih sedikit dari separuh angka 222 yang merupakan jumlah wakil rakyat di Parlimen itu.

Sebaliknya MP Parit Buntar Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa berpendapat bahawa Ahmad Zahid telah tersilap besar. Mujahid berkata bahawa rakyat telah mengundi wakil rakyat di Parlimen sebagai MP untuk berkhidmat dan mereka hanya melaksanakan tugas mengenepikan seorang pemimpin yang bergelumang dengan skandal yang terus mengecewakan rakyat dalam banyak urusan.

"Ini bukanlah satu rampasan kuasa tetapi satu amalan demokrasi oleh MP akan hak mereka sebagai wakil rakyat menyelesaikan isu kepimpinan negara. Para MP hanya melakukan apa yang rakyat mahu," katanya. Mujahid berkata Parlimen mesti dikembalikan ke taraf asalnya dalam membangunkan negara secara menjadi pemantau yang bermaruah dan bukan setakat menjadi tukang chop perundagnan.

Pada Oktober ini, dunia akan memerhatikan Parlimen dalam persidangan suku-tahunnya apabila 222 - ahli Dewan Rakyat mula bersidang.

VOTE OF NO CONFIDENCE – WHO WILL BELL THE CAT?
August 27, 2015
Ian McIntyre (The Heat Online)

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive