UtusanDaily

Sunday 22 September 2013

Terbukti Secara Saintifik: Kacang Tidak Menggemukkan

GRANADA, Sepanyol, 21 September 2013 /PRNewswire/ --

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhdqvAa1fPI6iTVq39QTw6V6PLgzplbCQzuEWsEAImYKE6TMAHL-X25SmFFbGmIdDKiRnhUGYhUwJVlvw3t7goaj2vxvweEfMMH4yni-N9v2qTE5l_QlAfkEaGsqPd7JHu_LzGfUniSE4AC/s1600/kacang+tanah.jpg
Pengambilan kacang harian mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan kematian berkaitan sebanyak 28%

Saintis yang meneraju telah mengeluarkan keputusan terkini untuk percubaan skala besar yang berkaitan dengan pengambilan kacang dan kesihatan, terutamanya dalam infarksi myokardium, angin ahmar dan penyakit kardiovaskular. Kajian saintifik baru-baru ini menunjukkan faedah pemakanan kacang secara tetap, bukan sahaja berkaitan dengan kesihatan kardiovaskular tetapi juga dengan fungsi buah pinggang, kencing manis, fungsi kognitif, aterosklerosis, sindrom metabolik, penanda biologi keradangan, dsb. Penting untuk mengetengahkan bukti saintifik menunjukkan pengambilan kacang tidak berkaitan dengan risiko lebih tinggi untuk penambahan berat badan, malah menguatkan lagi kepentingannya sebagai sumber protein penting.
Bagi melihat Siaran Berita Multimedia, sila klik:


Dalam kerangka Kongres Nutrisi Antarabangsa yang disambut antara 15-20 September di Granada, INC (Majlis Kekacang dan Buah-buahan Kering Antarabangsa) menganjurkan simposium "Kekacang dalam Kesihatan dan Penyakit" acara lima penyelidik yang meneraju di dunia telah berkongsi penemuan terbaharu.

Antara data penting yang diketengahkan, kajian PREDIMED bertumpu terhadap bagaimana segenggam kacang setiap hari (15g kacang walnut, 7.5g kacang hazelnut, dan 7.5g kacang badam) mengurangkan insiden penyakit kardiovaskular (infarksi myokardium, angin ahmar dan kematian kardiovaskular) sebanyak 28%.

Dr. Mònica Bulló, penyelidik utama projek EPIRDEM, menyimpulkan pengambilan kacang pistacio secara tetap mempunyai kesan langsung ke atas pengurangan insiden kencing manis jenis 2. Kacang pistacio telah dikaji berkaitan dengan profil lipidnya dan faktor risiko lain untuk penyakit kardiovaskular, agar dapat menilai kesannya ke atas metabolisme glukosa, kerintangan insulin dan risiko kencing manis jenis 2.

Hasil penting daripada kajian epidemiologi untuk kekacang dan kesannya ke atas penyakit kronik telah dibentangkan oleh Profesor Frank Hu, daripada Universiti Harvard, menunjukkan bagaimana peningkatan pengambilan kacang (≥ 5 kali seminggu) dikaitkan dengan pengurangan risiko sebanyak 30% untuk penyakit kardiovaskular.

Linda Tapsell, Profesor di Universiti Wollongong, Australia, telah mengumumkan pengambilan kacang tidak berkaitan dengan peningkatan risiko untuk penambahan berat badan, dan menyarankan kekacang sebagai sebahagian daripada pemakanan bagi mencegah obesiti dan penyakit kronik lain.

Akhirnya, Dr. Sabaté, Profesor Kesihatan Awam di Universiti Loma Linda, California, perintis dalam kajian faedah kesihatan kekacang telah menyimpulkan: "Data epidemiologi menunjukkan penambahan kekacang ke dalam pemakanan mewakili risiko minimum untuk penambahan berat badan dan ini dibuktikan oleh kajian klinikal."

http://www.nutfruit.org

Sumber: INC Majlis Kekacang dan Buah-buahan Kering Antarabangsa

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive