Liku perjalanan pengasas Apple

JENAMA Apple bukan asing dalam kalangan masyarakat. Ia antara jenama terkenal yang  mendapat sambutan sehingga kini.

Tidak hanya terhad dalam bidang teknologi, pengasas Apple ini juga menjadi salah seorang penerbit kepada sebahagian filem-filem terbitan dari Pixar Animation Studios seperti Toy Story, Wall-E, Finding Nemo dan banyak lagi.

Justeru menyedari betapa terkenalnya jenama dan pengasasnya juga, Mark Hulme selaku penerbit mengambil keputusan untuk menerbitkan sebuah filem, Jobs yang diilhamkan dari kisah hidup pencipta dan pengasas Apple, Steve Jobs yang meninggal dunia pada 2011.

Memberi kepercayaan kepada Joshua Michael Stern selaku pengarah, manakala Ashton Kutcher selaku pelakon utama yang membawakan watak Jobs, filem ini turut dibantu oleh Dermot Mulroney, James Wood, J.K. Simmons dan ramai lagi.

Filem ini memaparkan kisah Jobs dari 1971 hingga 2000 serta mengetengahkan karakter insan penting dalam hidup lelaki berkenaan, selain peristiwa yang membawanya ke mercu kejayaan.

Justeru bagi anda yang gemar produk Apple dan mahu mendekati hidup tokoh ternama ini, maka jangan lepaskan peluang untuk menyaksikan filem ini di pawagam.

Ini kerana Jobs menyaksikan karakter lelaki itu diserlahkan dengan lebih mendalam. Ia sebuah kisah berpaksikan kepada pengucapan dialog yang kukuh dalam memaparkan kehidupan tokoh teknologi ini.

Filem ini juga memperlihatkan bagaimana seorang anak muda yang disingkirkan dari sebuah kolej, berjaya mengubah dirinya dan menjadi pengasas teknologi yang terkenal.

Kutcher kaku

Biarpun mempunyai jalan cerita kuat dengan plot yang boleh difahami, pada pendapat penulis, filem ini tidak memberi sebarang kesan mendalam dek lakonan teraju utamanya, Ashton Kutcher.

Malah, berdasarkan komen beberapa pihak sebelum ini, ramai menyalahkan Kutcher dan beranggapan pelakon berusia 35 tahun ini gagal menterjemahkan watak Jobs dengan baik.

Namun, masih ada pula yang berpendapat, Kutcher telah melakukan yang terbaik dalam menjayakan watak Jobs termasuk menjaga penampilannya agar kelihatan kurus supaya sama dengan tokoh terbabit.

Bagi penulis sendiri, biarpun tidak pernah bertemu Jobs, namun daripada pemerhatian, Kutcher telah berjaya meniru lelaki itu dengan gaya dia memberi ucapan dan caranya berjalan.

Bagaimanapun ada dalam beberapa babak, Kutcher kelihatan sedikit kaku dan juga terlalu mencuba untuk menjadi Jobs.

Sinematografi menarik

Dalam pada itu, dari hasil kerja lain seperti sinematografi dan prop digunakan, pujian harus dilayangkan kepada Stren kerana berjaya membawa penonton melayari dari satu era ke satu era baru.

Malah, Stren berjaya membawa penonton melayari emosi Jobs menerusi gerak kerja kamera yang baik dan tidak terlalu stereotaip.

Secara keseluruhannya, filem ini menarik untuk ditonton apatah lagi, ia memberi sumber kepada sesiapa sahaja bahawa gagal sekali dalam kehidupan, tidak bermakna kita akan gagal untuk selama-lamanya.

Bagi mengikuti kehidupan Jobs dan kesusahan  dialaminya sebelum ini, jangan lupa saksikan Jobs di pawagam sekarang.