UtusanDaily

Wednesday 13 April 2016

1MDB bayar RM13 bilion kepada ‘JEBON’?

mahfuz,ipic
PETALING JAYA: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar mempersoal kemana hilangnya wang sebanyak USD3.5 bilion (RM13 bilion) yang sepatutnya dibayar 1MDB kepada International Petroliam Investment Company (IPIC),

Menurut Mahfuz, 1MDB mengesahkan telah membayar sejumlah USD3.5 bilion kepada IPIC, namun perkara itu tangkas dinafikan IPIC yang mengatakan pihaknya tidak pernah menerima wang sejumlah itu daripada 1MDB mahupun Aabar British Virgin Islands (Aabar BVI).

Malah, tambah Mahfuz, Aabar BVI tidak tersenarai dalam kumpulan syarikat IPIC berdasarkan kepada Penyata Kewangan IPIC bagi tahun 2013 dan 2014.

Susulan penafian IPIC itu, pemimpin PAS itu mempersoal ke mana wang itu disalurkan.

“Sedangkan wang tersebut sepatutnya dibayar kepada IPIC atau Aabar Investment PJS (Abu Dhabi), dan IPIC serta Aabar Investment PJS mengesah dalam pengakuan bertulis kepada London Stock Exchange bahawa syarikat Aabar BVI bukan entiti di bawah mana-mana kumpulan (anak syarikat) syarikat milik mereka.

“Persoalan yang lebih besar ialah kepada siapa wang berjumlah kurang lebih USD3.5 bilion itu dibayar dan akaun mana wang tersebut di depositkan?

“Jika ke akaun Aabar BVI, siapakah pemiliknya? Adakah pemiliknya ‘JEBON’?,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Mahfuz berkata, dengan penafian yang dibuat IPIC, 1MDB kelihatan seolah telah menipu Jabatan Audit Negara (JAN).

“Pengakuan IPIC dan Aabar Investmen PJS sendiri telah mengesahkan Aabar BVI bukan milik mereka.

“Persoalannya, adakah sijil daripada Offshore Incorporation yang diberikan 1MDB kepada JAN itu palsu, atau adakah 1MDB telah memalsukan sijil tersebut?

“Daripada mana sebenarnya 1MDB mendapat sijil tersebut? Pada hemat saya, jelas 1MDB telah menipu Jabatan Audit Negara,” katanya.

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive