UtusanDaily

Saturday 3 May 2014

Masih ramai perokok tiada hati nurani

Perokok
Masih ramai perokok tiada hati nurani

PELBAGAI isu kesedaran sivik seperti kerenah negatif perokok, kebersihan dan vandalisme kemudahan awam masih tidak banyak berubah berbanding dahulu.

Masih ada masyarakat yang tidak bertimbang rasa apabila merokok, bersifat pengotor dan melakukan kerosakan terhadap kemudahan awam.

Jika itu keadaannya, bagaimana negara hendak mencapai status negara maju sedangkan mentaliti masyarakat masih sedemikian rupa.

Tabiat buruk perokok yang tidak bertimbang rasa hanyalah sebahagian daripada isu kesedaran sivik yang menimbulkan masalah kepada masyarakat dan pengguna kemudahan awam.

"Tabiat merokok memang amat sukar diatasi, tetapi sebaiknya berpada-padalah, jangan pula hingga menyusahkan orang lain," akui Yang Dipertua Persatuan Keselamatan Pengguna Kuala Lumpur (PKP), Samsudin Mohamad Fauzi.

Panduan yang paling penting ialah dengan memastikan anda tenyehkan puntung rokok sehingga benar-benar terpadam bagi memastikan sisa bara rokok tidak menyebabkan kebakaran.

Jika perlu, merokoklah di tempat yang tersorok dan mempunyai pengudaraan terbuka, katanya, mengambil contoh kebiasaan perokok di Jepun yang merokok hanya di tempat khas malah membawa dompet rokok khas untuk membuang habuk rokok.

"Mereka amat mementingkan kebersihan dan tidak akan membuang habuk dan puntung rokok merata-rata tempat, membuktikan kesedaran sivik perlu dijadikan sebahagian daripada budaya kita," tambah beliau.

Hati nurani

Masih ramai perokok di negara ini yang tidak mempunyai hati nurani sewajarnya malah sengaja merokok di kawasan awam seperti kawasan hospital, sekolah dan tangga pejabat tertutup tanpa mempedulikan kesihatan mahupun perasaan orang lain.

Ada pula yang merokok di dalam ruang berpenghawa dingin berpusat seperti di lobi pejabat atau bilik hotel, sekaligus menyebabkan pencemaran udara dalaman yang mampu menjejaskan kesihatan semua pengguna dalam bangunan itu.

Malah, ada juga perokok yang tanpa rasa segan sengaja menghembus ke arah laluan orang ramai, misalnya, mereka yang terdesak untuk merokok selepas makan tetapi malas untuk beralih tempat ke lokasi yang lebih sesuai.

Tidak cukup dengan itu, mereka yang membuang habuk dan puntung rokok di merata-rata tempat seperti pinggan makan, lantai dan tangga laluan awam, sekaligus mengotorkan kawasan awam dan menyakitkan mata pengunjung lain.

Larangan bersebab

Samsudin mengingatkan bahawa, larangan merokok di kawasan seperti sekolah, taman permainan kanak-kanak dan hospital adalah larangan bersebab, memandangkan kesan asap rokok pasif dalam kalangan kanak-kanak serta pesakit adalah terbukti amat buruk.

"Saintis membuktikan bahawa menghirup udara yang mempunyai kesan rokok akan memburukkan lagi keadaan pesakit yang mana sistem imun mereka telah sedia terjejas, serta kanak-kanak dan bayi yang masih belum mempunyai paru-paru yang kuat.

"Lagipun, ada banyak peralatan perubatan yang mudah terbakar, jadi, janganlah pula kita menyebabkan kebakaran di hospital dan bertanggungjawab terhadap beratus-ratus nyawa," tegur beliau yang tidak mahu tabiat buruk kesan kekurangan kesedaran sivik menyebabkan penganiayaan terhadap orang lain selain kekesalan seumur hidup pelaku.

Mentaliti pengotor

Kebersihan adalah antara faktor sosial utama yang dilihat dalam usaha menaiktaraf negara menjadi negara maju, tetapi sayangnya masih ramai yang bermentaliti pengotor.

Bagi menjelaskan perkara ini, Samsudin memberi contoh tabiat pengguna kedai makan dan tandas awam.

Malah beliau mempersoalkan adakah kita sengaja membiarkan sisa makanan dan tisu kotor bersepah-sepah jika makan di rumah?

Baginya, adab penggunaan tandas awam boleh dikatakan semakin baik selari dengan keberkesanan pelbagai kempen dan usaha penambahbaikan berterusan oleh pihak berkuasa setempat.

"Namun masih ada yang memandang enteng dan tidak menggunakan tandas dengan cermat sehingga membahayakan pengguna lain.

Ini termasuk sengaja membiarkan lantai dibanjiri air kerana tidak mahu menutup kepala paip dengan baik atau sengaja membiarkan hos air tidak disangkut di tempat sepatutnya," tambah beliau.

Lebih buruk lagi, ada pula yang bersikap pengotor dan tidak menjirus tandas dengan sebersihnya sehingga menyebabkan pengguna seterusnya ‘tidak lalu’ untuk mengguna tandas itu lagi.

Ada juga pengguna yang mempunyai habit membuang sampah seperti puntung rokok, plastik pembalut tuala wanita dan tisu ke dalam lubang tandas sehingga menyebabkannya tersumbat.

Sekali lagi Samsudin mempersoalkan samaada mereka akan membersihkan tandas yang tersumbat angkara perbuatan tangan mereka sendiri?

"Sudah tentu tidak bukan.

"Sekiranya kita bersikap pembersih dan cermat ketika makan atau menggunakan tandas di rumah, apa salahnya kita bawa adab itu ketika berada di luar atau menggunakan kemudahan awam," tegur beliau lagi.

Lagipun, katanya, tingkah laku kita sebagai orang dewasa diperhati dan icontohi oleh anak kita dan golongan yang lebih muda.

Vandalisme

Tahap kesedaran sivik rakyat Malaysia boleh dikatakan semakin baik jika dinilaikan dari sudut penjagaan taman awam seperti taman permainan dan taman rekreasi.

Malangnya, habit buruk seperti sengaja membuang sampah merata-rata terutama di tempat awan seperti pantai dan hutan rekreasi tetap menjadi isu yang memalukan nama negara di mata pengunjung.

Begitu juga tabiat vandalisasi kemudahan awam hingga menyebabkan peralatan seperti bangku, tandas, wakaf dan papan tanda rosak, masih lagi berlaku sedangkan tanpa sedar barangkali, mereka telah membazirkan wang rakyat untuk membaikinya.

Lantas, Samsudin menyeru semua pihak agar berusaha mengubah tabiat buruk ketika mengguna kemudahan awam selain membudayakan kebersihan sekaligus bagi mencapai status negara maju. - Bernama

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive