UtusanDaily

Friday 2 May 2014

Dajal dan antara fitnahnya

IBRAHIM ABDULLAH

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgwq2VhcvlO9lqI9A67Hsm2JgIkkEQi2kowPJYzLzCw7ngWEVeZLQtxHgcSsCKLGAVQGcPphXkosSdf_-eMoKF1NrvF1H4axYGNzYFfiUd9paMUuAUTd6smylX-iYyMIvt_7jfl98YahSU/s640/dajjal.jpg
MENURUT Kamus Dewan pengertian Dajal ialah makhluk yang akan  muncul untuk menyesatkan manusia sebelum terjadi kiamat, tetapi akhirnya dapat dibunuh oleh Nabi Isa as. Pengertian kedua makna dajal ialah orang yang berperangai jahat (penipu) dan lain-lain.

Dengan kata lain, antara Dajal dan fitnah dajal adalah kedua-dua hal yang berbeza, sebab ada pendapat lain yang nampaknya cukup akomodatif.

Syeikh Nashir Abdul Rahman as-Sa'di, seorang ulama Timur Tengah yang bermanhaj salaf, sekali gus guru dari sekian banyak syeikh di Saudi mengeluarkan kenyataan yang sangat bermanfaat.

Beliau menjelaskan, berdasarkan nas-nas yang ada, Dajal akan muncul dengan membawa dua fitnah besar. Fitnah yang berupa suatu fahaman dan sistem serta fitnah Dajal dalam bentuk wataknya yang benar-benar akan muncul pada akhir zaman dengan membawa fitnah bagi seluruh manusia.

Dajal sebagai suatu sistem (simbol) terarah kepada tiga fitnah besar: meterialisme, atheisme dan zionisme. Ketiga-tiganya merupakan fitnah yang hampir seluruh umat manusia terkena fitnahnya.

Sedangkan Dajal sebagai watak seseorang merupakan fitnah yang selama ini kita kenal sebagai fitnah Dajal yang sebenarnya, di mana pada akhir zaman nanti watak manusia jahat itu akan keluar untuk menipu kaum Muslimin dan mengakui ketuhanan dirinya.

Dajal yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW dalam banyak riwayat dipastikan menunjukkan kepada watak tertentu. Sedangkan fitnah Dajal adalah suatu keadaan tertentu atau beragam bentuk fitnah yang menyalahi kebenaran. Bahkan boleh disimpulkan bahawa semua yang menyalahi kebenaran adalah bahagian daripada fitnah Dajal.

Dengan memahami hakikat fitnah atheisme, materialisme dan zionisme sebagai bahagian penting daripada fitnah Dajal, kita boleh mengetahui seberapa besar dan impak yang ditimbulkan darinya berupa kerosakan dunia.

Fitnah atheisme, materialisme dan zionisme merupakan ketiga-tiga fitnah terbesar di mana fitnah Dajal dibangunkan di atas landasannya. Ketiga-tiganya merupakan perangkap awal untuk menggiring manusia agar boleh menerima ideologi Dajal.

Fitnah atheisme mengajar akan kenihilan tuhan dan zat yang menciptakan, sehingga manusia tidak meyakini adanya  ALLAH SWT sebagai pencipta dan pentadbir alam semesta.

Fitnah meterialisme mengajarkan bahawa semua yang ada di  dunia kerana kewujudan material (kebendaan). Sesuatu yang tidak nampak (ghaib) adalah kosong, dan nilai mahupun norma  sesuatu hanya boleh diukur dengan material atau wujud yang  nampak.

Fahaman meterialisme juga akan menggiring manusia untuk meyakini tidak adanya hari kiamat, alam barzakh, syurga dan neraka. Pada gilirannya manusia hanya kan menerima konsep syurga dan neraka sesuai dengan apa yang kelak akan dibawa oleh Dajal, iaitu sungai dan air yang berada di tangan Dajal.

Saat Dajal menawarkan air dan api di hadapan manusia, mereka akan meyakini bahawa itulah hakikat neraka dan syurga yang sebenarnya.

Sedangkan fitnah Zionisme akan mengambil peranan untuk menggiring seluruh manusia akan kebenaran Dajal, meyakini bahawa Dajal adalah tuhan dan pemimpin mereka pada akhir  zaman.

Fitnah Zionisme juga mengajar manusia  membenarkan apa pun yang dilakukan oleh orang-orang Yahudi  Zionis dan memberikan  dukungan kepada mereka.

Pada akhirnya, fitnah inilah yang menjadi puncak terdahsyat  di muka bumi sebelum kemunculan Dajal yang sesungguhnya.

Ajaran Zionis yang dibungkus dalam baju teologi global dan  teosofi akan menggiring dunia tentang satu-satunya tuhan  dari semua agama. Itulah Dajal yang akan muncul pada akhir  zaman.

Dapat disimpulkan, Dajal benar-benar watak manusia  keturunan Adam yang muncul membawa fitnah. Semua tanda dan  ciri-ciri yang disebutkan oleh Rasulullah SAW tentang Dajal  benar-benar bermakna hakiki, bukan kiasan. Tetapi bentuk dan  wujud fitnah yang dibawa oleh Dajal ada juga yang bersifat  maknawi.

Dalam hal ini bangsa-bangsa Barat termasuk Israel merupakan  sekumpulan bangsa yang berusaha untuk mewujudkan semua  impian Dajal dalam wujud yang bersifat material seperti  berbagai teknologi moden yang merupakan bahagian dari  propaganda pengikut Dajal termasuk teknologi yang membunuh  umat Palestin di bumi Gaza dan lain-lainnya.
* Ini adalah pendapat peribadi penulis yang dipetik dari blog beliau sendiri

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive