UtusanDaily

Sunday 6 April 2014

Kapal China kesan bunyi ping, belum disah berkaitan MH370


Xinhua dan CCTV melaporkan bahawa kapal China Haixun 01 telah mengesan isyarat sekali sesaat pada frekuensi 37.5 kilohertz, yang konsisten dengan 'pinger' kotak hitam.

Ia dikesan pada 25 darjah latitud selatan dan 101 darjah longitud timur - kawasan di Lautan Hindi di luar Australia.
 
Bagaimanapun, laporan itu mengingatkan bahawa kaitan antara isyarat itu dengan dan MH370 masih belum disahkan.

Sementara itu, Bernama melaporkan bahawa semua aset negara kini ditumpukan kepada misi mencari kotak hitam pesawat MH370 yang jangka hayat baterinya bakal berakhir dalam masa sehari atau dua hari lagi.
    
Menteri Pertahahan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata harapan mencari kotak hitam itu sentiasa ada berdasarkan kepada pengalaman pesawat Air France.
    
Kotak hitam AF447 yang terhempas di Lautan Atlantik pada 2009 hanya ditemui dua tahun kemudian (pada 2011).
    
"Harapan mencari kotak hitam itu sentiasa ada, kita belum berputus asa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan karnival Rakyat  Umno Bahagian Masjid Tanah, Dewan Undangan Negeri (DUN) Lendu di Melaka hari ini.
    
Turut hadir Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron dan Ketua Umno Bahagian Masjid Tanah Datuk Ab Rauf Yusof.
    
Hishammuddin yang juga Pemangku Menteri Pengangkutan berkata operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 memasuki hari ke-29 membabitkan 10 pesawat tentera, tiga pesawat awam dan 11 kapal yang dikerah menjejaki pesawat itu di Lautan Hindi.
    
Beliau yang juga menteri pertahanan dan baru pulang daripada menghadiri Forum Pertahanan Amerika Syarikat-Asean di Honolulu, Hawaii, berkata negara-negara Asean perlu mengkaji semula kecanggihan teknologi satelit serta teknologi radar utama dan sekunder untuk memahami apa yang berlaku kepada pesawat MH370.
    
Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac dan hilang daripada skrin radar kira-kira sejam kemudian ketika terbang di ruang udara Laut China Selatan. Ia sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari sama.
    
Usaha mencari yang melibatkan pelbagai negara dilancarkan untuk mengesan pesawat itu, mula-mula di Laut China Selatan, apabila dipercayai pesawat berkenaan mengubah laluan dan terbang di sepanjang dua koridor - koridor utara iaitu dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga ke utara Thailand dan koridor selatan, dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.
     
Berikutan kaedah analisis terhadap data satelit yang pertama kali digunakan, syarikat telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan UK Air Accidents Investigation Branch (AAIB) merumuskan bahawa Pesawat MH370 terbang di sepanjang koridor selatan, dengan kedudukan terakhirnya di tengah-tengah Lautan Hindi, di barat Perth.
     
Pada 24 Mac, iaitu 17 hari selepas kehilangan pesawat itu, Perdana Menteri Najib Tun Razak mengumumkan Penerbangan MH370 "berakhir di selatan Lautan Hindi".

Sementara itu, Bernama juga melaporkan Operasi mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 memasuki hari ke-29 membabitkan 10 pesawat tentera, tiga jet awam dan 11 kapal dikerah menjejaki pesawat yang hilang itu.

Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) dalam kenyataan hari ini berkata operasi itu turut membabitkan kapal pertahanan Australia ADV Ocean Shield dan kapal hidrografi Tentera Laut Diraja British HMS Echo yang meneruskan pencarian di bawah permukaan air.
    
"Operasi pencarian hari ini meliputi kawasan seluas 217,000 kilometer persegi, yang terletak kira-kira 1,700km di barat laut Perth, Australia," katanya.
    
Menurut kenyataan itu, pencarian hari ini memberi tumpuan kepada tiga kawasan dalam sekitar yang sama dan keadaan cuaca hari ini cerah dan hujan diramal berlaku di kawasan pencarian.

Menurutnya, Biro Keselamatan Pengangkutan Australia akan terus memberi tumpuan di kawasan tempat pesawat itu berakhir mengikut analisis teknikal membabitkan pelbagai aspek yang pertama kali dilakukan berdasarkan komunikasi satelit dan prestasi pesawat, yang disalurkan pasukan penyiasat nahas udara antarabangsa terdiri daripada penganalisis dari Malaysia, Amerika Syarikat, United Kingdom, China dan Australia.
    
JACC dilancarkan pada 1 April lepas di Perth, Australia bagi menyelaraskan pencarian pesawat MAS MH370 di selatan Lautan Hindi.
    
Penerbangan MH370, yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, hilang daripada imbasan radar semasa berada di kawasan Laut China Selatan kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam 8 Mac.
    
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing 6.30 pagi hari sama.
    
Pasukan pelbagai negara pada mulanya mencari pesawat itu di kawasan Laut China Selatan dan kemudiannya, selepas pesawat itu dikesan melencong daripada laluan, di sepanjang dua koridor iaitu koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga utara Thailand dan koridor selatan dari Indonesia sehingga selatan Lautan Hindi.
    
Susulan hasil analisis terhadap data satelit, syarikat telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB) merumuskan Penerbangan MH370 terbang di sepanjang koridor selatan dan kedudukan terakhirnya di tengah Lautan Hindi, barat Perth.
    
Pada 24 Mac, iaitu 17 hari selepas kehilangan pesawat Boeing 777-200ER itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Penerbangan MH370
"berakhir di selatan Lautan Hindi".

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive