SYAHIDATUL AKMAL DUN YA
HADIS yang menerangkan mengenai pembahagian Ramadan
kepada tiga: awalnya rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya
pembebasan dari neraka adalah hadis lemah yang tidak boleh diguna pakai
sebagai hujah.
Seharusnya difahami sebulan Ramadan adalah rahmat, pengampunan dan
pembebasan dari neraka berdasarkan umumnya hadis ini: "Apabila masuk
bulan Ramadan, pintu syurga dibuka, pintu neraka ditutup dan syaitan
dibelenggu." (Riwayat Bukhari & Muslim, Sahih)
Pendakwah, Abdullah Bukhari Abdul Rahim Al-Hafiz berkata, hadis
berkenaan pembelengguan syaitan ini dibincangkan panjang lebar oleh
ulama.
Ringkasnya ia membawa maksud hakiki dan kiasan. Hakikinya sebagaimana
makna hadis, manakala maksud kiasan atau majazi merujuk kepada pandangan
Al-Qadhi ‘Iyadh sebagaimana disebut Imam Al-Nawawi ketika mengulas
hadis tersebut dalam syarah hadis Sahih Muslim.
"Ia merujuk kepada makna hakiki dan majazi (kiasan). Pada makna hakiki
ia menjadi tanda masuknya bulan Ramadan yang memang terbukti
keagungannya sebagaimana zahirnya hadis itu .
"Manakala pada makna kiasannya (majazi), ia merujuk kepada gandaan
pahala, gandaan keampunan daripada ALLAH SWT dan kurangnya pengaruh
syaitan menghasut manusia,” jelasnya.
Menurutnya, terdapat nas daripada hadis lain mengatakan yang dibelenggu
adalah syaitan yang paling jahat sahaja (Syarh Muslim Nawawi)
Sunnah Nabi SAW
Sebenarnya amalan menggandakan ibadat pada 10 malam akhir Ramadan
termasuk dalam sunnah Nabi Muhammad SAW sebagaimana yang diriwayatkan
Saidatina ‘Aisyah RA bermaksud: "Apabila menjelang 10 hari (yang akhir
daripada bulan Ramadan), Rasulullah menghidupkan malam-malam Ramadan,
mengejutkan ahli keluarganya bangun beribadah kepada ALLAH, lebih tekun
beribadat, dan mengetatkan kain (tidak mendekati isteri-isteri Baginda
dalam lingkungan masa tersebut)." (Riwayat Muslim)
Beliau turut mengulas mengenai gandaan pahala pada 10 malam terakhir
yang dikatakan berbentuk sesuatu lebih khusus dalam pesta ibadat
Ramadan, tambahan pula ada nas lain menyebut malam Al-Qadar lebih baik
daripada 1,000 bulan yang lain.
"Ringkasnya kita katakan begini, sebulan Ramadan adalah pesta ibadat
dan kemuncak pesta adalah 10 malam terakhir. Pada awal 20 hari pertama
Ramadan, pacuan ibadat memang lebih banyak berbanding bulan lain,
apabila masuk 10 malam terakhir pacuan ibadat menjadi jauh lebih pesat
dan berganda.
"Analogi lain yang memudahkan kita untuk memahaminya adalah,
sekumpulan manusia yang sedang berlumba lari menuju ke garisan penamat
berjarak 30 meter. Pastinya pada jarak 10 meter terakhir semua akan
menggandakan pecutan supaya mendapat hadiah yang dijanjikan kepada
pemenang di hujung garisan penamat. Jangan pula ada antara kita gagal
menamatkan perlumbaan kerana terpedaya dengan persiapan hari raya di
hujung garisan penamat Ramadan," katanya.
Bila malam Al-Qadar?
Berkaitan dengan kepercayaan malam Al-Qadar yang jatuh pada malam 27
Ramadan sebagaimana dijelaskan dalam Sahih Muslim disebut oleh Ubayy
bin Ka’ab RA. Namun begitu berkemungkinan malam Al-Qadar yang dikatakan
Ubayy bin Ka’ab itu berlaku untuk tahun
tersebut, manakala untuk tahun lain ia berlaku pada malam lain (hanya ALLAH yang tahu).
Ustaz Abdullah Bukhari berpandangan mengenai budaya pasang pelita pada
malam tujuh likur berkemungkinan berpunca daripada hadis ini. Cuma jika
ia bercampur dengan khurafat seperti pelita dipasang bagi memudahkan
malaikat mendarat membawa rahmat, maka ia perlu ditolak dan ditentang
habis-habisan.
"Berdasarkan kefahaman saya, masyarakat Melayu dahulu mengadakan malam
tujuh likur sebagai langkah menghidupkan malam tersebut dengan nyalaan
pelita kerana bekalan elektrik belum lengkap bagi kampung yang diduduki
bangsa Melayu.
"Mungkin ini adalah satu cara mereka mengingatkan semua supaya
menghidupkan malam Al-Qadar dengan memastikan cahaya pelita berterusan
sehingga pagi. Nyalaan pelita itu juga mampu menghubung antara kampung
berdekatan dan menggalakkan semua agar bangun menghidupkan malam
tersebut," kata Naib Presiden 1 Murshid ini panjang lebar.
Jika ini semangat asal sambutan malam tujuh likur, ia sesuai dengan
zaman mereka. Maka kita perlu bugarkan tradisi ini dengan cara lain yang
lebih ilmiah, islamik dan bebas khurafat.
INFO:-
Laylat bermaksud malam. Perkataan Al-Qadar mempunyai tiga maksud yang saling berkait antara satu sama lain.
Makna pertama al-Qadar bermaksud '(kadar) keagungan' sebagaimana orang
Arab biasa menyandarkan seseorang yang agung dengan kaitan perkataan
Qadar (kadar keagungan). Ia boleh difaham secara literal pada makna ayat
ini dalam Surah Al-Anaam ayat 91.
Makna kedua: Al-Qadar bermaksud malam penenetuan takdir. Menurut
sebahagian pendapat, malam al-Qadar adalah malam penentuan takdir
tahunan makhluk. Ia disandarkan pada ayat 3 hingga 4 dalam Surah
Al-Dukhan. Pada malam Al-Qadr, kadar rezeki, ajal dan maut pada tahun
tersebut ditetapkan ALLAH (Tafsir Ibn Kathir).
Makna ketiga: Al-Qadar bermaksud sempit sebagaimana
Malam yang sempit ini merujuk kepada ramainya malaikat turun pada malam
ini sehingga menyempitkan dunia. Ia sesuai dengan penggunaan
'tanazzala' bermaksud turunnya malaikat secara berterusan dari Maghrib
hingga Subuh.
Ketiga makna itu saling melengkapi antara satu sama lain. Ia adalah
malam yang agung kerana malam turunnya al-Quran dari langit ke tujuh ke
langit dunia. Malam itu juga adalah malam penentuan takdir tahunan yang
menyempitkan dunia dengan kehadiran malaikat berterusan bermula Maghrib
sehingga Subuh. Apabila bumi dipenuhi malaikat, maka sebarang doa yang
dipanjatkan senang dimakbulkan.
No comments:
Post a Comment