UtusanDaily

Thursday 20 August 2015

Bekas PM Korea Selatan masuk penjara kerana dana politik haram


Pada 2010, beliau dibicarakan atas tuduhan menerima dana secara tidak sah berjumlah 880 juta Won (RM3.1juta) daripada seorangan ahli perniagaan untuk kempen pemilihan presiden pada 2007. - Foto EPA

SEOUL: Bekas Perdana Menteri Korea Selatan, Han Myeong-Sook dihukum penjara dua tahun kerana disabitkan kesalahan menerima dana politik secara tidak sah.

Myeong-Sook, 71 tahun merupakan perdana menteri wanita pertama negara itu yang berkhidmat selama setahun bermula pada April 2006.

Pada 2010, beliau dibicarakan atas tuduhan menerima dana secara tidak sah berjumlah 880 juta Won (RM3.1juta) daripada seorangan ahli perniagaan untuk kempen pemilihan presiden pada 2007. Beliau bagaimanapun kalah dalam pemilihan berkenaan.

Myeong-Sook gagal disabitkan kesalahan selepas mahkamah daerah mendapati keterangan ahli perniagaan tersebut sebagai tidak boleh dipercayai. Kes berkenaan kemudiannya dibicarakan di mahkamah tinggi.

Pada 2013, hakim mahkamah tinggi memutuskan Myeong-Sook bersalah dan dihukum penjara dua tahun. Namun bekas perdana menteri itu kemudiannya mengemukakan rayuan di Mahkamah Agung.

Mahkamah Agung antara lain mengekalkan keputusan mahkamah tinggi dan menolak rayuan Myeong-Sook.
"Saya tidak dapat menerima keputusan mahkamah dan tetap dengan pendirian sebagai tidak bersalah," kata Myeong-Sook dalam satu kenyataan susulan keputusan Mahkamah Agung. 

No comments:

Post a Comment

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive