UtusanDaily

Friday 24 July 2015

Apa Punca Parabola Tidak Dibenarkan di Malaysia?

"Parabola dikhuatiri menjadi ancaman Sosial dan Keselamatan" ..Itu kata Pensyarah Jabatan Teknologi Komputer dan Rangkaian, Fakulti Komputer, Media dan Pengurusan Teknologi, Kolej Universiti TATI, Mohd. Tamizan Abu Bakar

Penggunaan alat parabola secara haram di sesetengah kawasan untuk mendapatkan siaran televisyen tidak berbayar dikhuatiri akan mengancam aspek sosial, keselamatan dan ekonomi di negara ini.

Beliau juga berkata, kebanyakan siaran yang diterima oleh pancaran alat tersebut tidak ditapis dan tidak dikawal.
sebab parabola diharamkan di malaysia, kenapa kerajaan haramkan parabola

Katanya, keadaan itu mengundang impak negatif terutama dari sudut sosial kerana siaran yang mampu diterima oleh antena berkenaan adalah di luar jangkaan mengikut kapasiti alat tersebut.

"Semakin kuat signal, semakin banyak siaran yang dapat dipancarkan oleh parabola. Bukan sahaja siaran tempatan malah dari luar negara dengan bermacam-macam genre dan spesifikasi.

"Di negara kita, penggunaan alat ini adalah tidak dibenarkan. Kita hanya menggunakan penyedia perkhidmatan berdaftar sahaja kerana telah melalui prosedur tapisan dan kawalan kandungan siaran yang menepati piawaian Kementerian Komunikasi dan Multimedia," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Jelas beliau, klasifikasi kandungan yang tidak dikawal turut menjurus kepada masalah melibatkan gejala sosial termasuk pornografi, perbezaan budaya dan gaya hidup, keganasan melampau serta kecelaruan agama.

"Apabila masyarakat dihidangkan dengan siaran-siaran yang tidak sepatutnya, kita khuatir ianya akan memberikan satu contoh ikutan tidak baik dan mengundang masalah yang lebih besar terutama aspek keselamatan.

"Dari sudut ekonomi pula, kewujudan parabola haram ini sebenarnya akan menggugat perniagaan syarikat-syarikat penyedia perkhidmatan. Dalam erti kata lain, ia juga akan menjejaskan aspek pendapatan negara," katanya.

Mengulas lanjut, Mohd. Tamizan berkata, pemantauan dan tindakan penguatkuasaan perlu dilaksanakan dengan lebih proaktif di lokasi terlibat dan semua kawasan yang dikenal pasti menggunakan alat parabola secara haram.

"Tidak ada cara lain lagi, kerajaan perlu bertindak. Pantau semua tempat tidak kira di kampung, kawasan pedalaman atau di bandar sekalipun. Kita tak mahu kewujudan parabola haram ini dijadikan platform melakukan perkara berunsur negatif," kata­nya.

3 comments:

  1. Pergi mampus ASTRO keling pariah!

    ReplyDelete
  2. Sepatutnya kerajaan lebih bersikap terbuka, nak kata takut parabola sebab ada lucah, abis internet tu berlambak site2 lucah, tak bndung pun, ni semua alasan kerajaan, nak jaga astrolol.... Phui....

    ReplyDelete
  3. Nak jaga kepentingan astro pukimak

    ReplyDelete

IKLAN BERBAYAR 2

.

Blog Archive